Spel i molnet

Det har länge varit mycket snack om alla molntjänster som är på väg och som ska revolutionera internet. Det berör inte minst spelvärlden och under några år nu har det varit ganska mycket prat om Onlive

Äntligen börjar man se att det faktiskt händer lite i detta
OnLive Review June 2010

First Look: OnLive Streaming Video Game Service

Personligen tror jag att detta kommer förändra ganska mycket i spelvärlden och hur vi tar till oss spel framöver.
Fördelarna är många så som:
0% piratkopiering
En mjukvarupatch på ett ställe istället för miljoner clienter.
Slutet på att hela tiden jaga nya konsoller eller ny dator.
Oändliga möjligheter för revolutionerande grafik/ai/fysik. (behöver aldrig invänta nästa generations konsoler)

Visst finns det nackdelar också men tror ändå dom är minimala till vad vinsten med detta är.
Kräver tillgång till bra bredband
onliveKonto stölder
Mindre ”customisation” möjligheter i spel
lagg/delay (fördröjning till server)

Microsoft, Sony samt Nintendo borde nog sätta seg ner och ta sig en rejäl funderare på deras framtid för detta är i min värld en rejäl konsolldödartjänst.

Leave a Comment

* are Required fields